Actueel project
Wat
Workshop(s) verschillende disciplines met thema burgerschap
Locatie
Op school
Cultuurpartner
Verschillend
Aantal / Tijdsduur
1 x 180 minuten, 2x 90 minuten of 3 x 60 minuten
Max aantal leerlingen
30
Ruimte
Klaslokaal en/of gym- of speelzaal nodig
Prijs
€7,50
Elk jaar wordt er in november voor groep 7 / 8 een Actueel project samengesteld. Met input van de scholen en de culturele partners. En altijd in het teken van een subthema binnen Burgerschap. Denk aan identiteit, ecologisch bewustzijn, technologie of digitaal samenleven.
Mix workshops thema Burgerschap
Er komen vier workshops in verschillende kunstdisciplines: film, dans, beeldend of theater. Je kunt één workshop á 3 uur kiezen voor je leerlingen. De vakdocenten ontwikkelen een workshop die naadloos aansluit bij het thema en passend bij de belevingswereld van jouw leerlingen. Zij gaan drie uur lang met de vakdocent aan de slag om tot een mooi eindresultaat te komen. Begin 2025 starten de workshops. In juni / juli 2025 is een feestelijk presentatie van de resultaten in de bibliotheek AanZet.
FILM – In deze interactieve en creatieve workshop gebruiken de leerlingen hun eigen verbeelding om te ontdekken hoe hun ideale toekomst eruitziet. In drietallen denken ze na over toekomstige beroepen, woningen of technologieën om hier vervolgens een korte film over te maken. Dit kan een fictief verhaal, documentaire of juist een uitleg video zijn. Elke vorm is goed. Door samen een korte film te maken en die aan hun klasgenoten te presenteren verbeelden ze samen hun eigen toekomstdromen.
Indeling lessen: 1 les (180 min)
DANS – Tijdens deze creatieve danslessen gaan we aan de slag met het thema toekomstdromen. Hoe ziet jouw toekomst eruit, wat voor beroep heb jij in jouw ideale toekomst en hoe ziet jouw ideale wereld eruit. Leven we allemaal in de ruimte, werken we allemaal milieubewust of wonen en werken we allemaal in hele hoge gebouwen? Deze mooie ideeën gaan we omzetten in dansmateriaal en we gaan ons eigen decor maken. Dit komt allemaal samen in onze mooie choreografie over toekomst dromen.
Indeling lessen: 1e les (60 min), 2e les (120 min)
BEELDEND – In deze interactieve en creatieve workshop gebruiken de leerlingen hun eigen verbeelding om te ontdekken hoe hun ideale toekomst eruitziet. In tweetallen denken ze na over toekomstige beroepen, woningen of technologie. De kinderen leren om out-of-the-box te denken en hun ideeën te visualiseren en presenteren. Door te knutselen, ontwerpen en samenwerken, creëren ze hun eigen unieke versie van de toekomst! Met verschillende kunsttechnieken, zoals tekenen, schilderen, collages en ruimtelijk werken, brengen de leerlingen hun dromen over beroepen, huizen en technologische uitvindingen tot leven. Deze workshop draait om creatief uitdrukken en experimenteren met materialen en technieken.
Indeling lessen: 1e les (60 min), 2e les (120 min )
THEATER – In deze fantasierijke workshop spelen we met verschillende, nieuw te ontwerpen beroepen. Zoals bijvoorbeeld robotwasser, boomchriurg of hondenfluisteraar. Om deze beroepen te bedenken heb je een lading fantasie nodig en we doen allerlei opdrachten om dat voor elkaar te krijgen. Als je het kunt bedenken, dan kan het ook bestaan. Dus wie weet willen de leerlingen na de workshops wel robotwasser, boomchirurg of hondenfluisteraar worden. Ongetwijfeld bedenken nog betere nog-niet-bestaande beroepen!
Indeling lessen: 1e les (90 min), 2e les (90 min)
Handig om te weten
- Een ware kunstenaar gaat natuurlijk niet voorzichtig te werk. Dek daarom de tafels af en vraag leerlingen oude kleding aan te trekken bij workshops beeldend.
- Om zo snel mogelijk van start te gaan, kan de vakdocent je vragen om vooraf de materialen klaar te zetten (lijm, penselen, verf).
- Een echte danser / muzikant / acteur verdient natuurlijk alle ruimte. De vakdocent werkt dan ook het liefst in een speel- of gymzaal bij workshops dans, muziek en/of theater.
- Jij bent als leerkracht tijdens de workshops verantwoordelijk voor het klassenmanagement.