Conceptkerndoelen kunst en cultuur
In het primair onderwijs zijn kunst en cultuur een essentieel onderdeel van de brede ontwikkeling van leerlingen. De nieuwe conceptkerndoelen voor kunst en cultuur benadrukken onder andere het zelf creëren, het ervaren van kunst en cultuur en het reflecteren op eigen werk en dat van anderen. Onderstaande twee activiteiten uit het Cultuurmenu sluiten hier direct op aan en dragen bij aan de ontwikkeling van verschillende kerndoelen.
- OP SCHOOL: een creatieve workshop op school
- OP BEZOEK: een bezoek aan een culturele organisatie (met als onderdeel hiervan een creatieve workshop tijdens het bezoek)
De activiteiten vormen samen een rijk palet aan leerervaringen waarin de conceptkerndoelen Kunst & Cultuur op natuurlijke wijze tot leven komen. Door te maken, beleven, interpreteren en reflecteren ontwikkelen leerlingen hun creatieve en culturele vermogens. Zo worden zij actief betrokken bij kunst en cultuur en dragen de activiteiten bij aan een brede culturele vorming van iedere leerling.
Bij elke activiteit (OP SCHOOL en OP BEZOEK) worden alle drie de onderstaande domeinen van kunst en cultuur behandeld. De drie domeinen zijn:
1. Artistiek creatief vermogen
2. Maken en Betekenis geven
3. Meemaken en betekenis geven.
Domeinen en conceptkerndoelen kunst en cultuur:
Domein 1: Artistiek creatief vermogen
Kerndoel 1. Creatieve maak- en denkstrategieën:
De leerling gebruikt creatieve maak- en denkstrategieën in een iteratief kunstzinnig proces en reflecteert op gemaakte keuzes.
Kerndoel 2. Reflecteren op creatieve vermogens:
De leerling onderzoekt het eigen artistiek creatief vermogen.
Kerndoel 3. Betekenis geven:
De leerling onderzoekt en waardeert betekenissen van kunst en cultuur.
Domein 2: Maken en betekenis geven
Kerndoel 4. Verbeelden en creëren:
De leerling drukt zich zowel individueel als in samenwerking met anderen, betekenisvol uit in vormen van kunst.
Kerndoel 5. Kunstzinnige technieken en vaardigheden:
De leerling gebruikt technieken en vaardigheden bij het maken van individueel en gezamenlijk werk.
Domein 3: Meemaken en betekenis geven
Kerndoel 6. Kunst en cultuur beleven:
De leerling neemt deel aan diverse kunstzinnige en culturele activiteiten en reflecteert op eigen ervaringen en die van anderen.
Kerndoel 7. Kunst en cultuur in context:
De leerling verkent de achtergrond van kunstzinnige en cultuurhistorische uitingen.
Op school en Op bezoek
- OP SCHOOL: een creatieve workshop op school
Tijdens een creatieve workshop gaan leerlingen zelf aan de slag met het maken van een eigen product.
Kerndoelen waaraan gewerkt wordt:
Kerndoel 1: Creatieve maak- en denkstrategieën
Kerndoel 2: Reflecteren op creatieve vermogens
Kerndoel 3: Betekenis geven
Kerndoel 4: Verbeelden en creëren
Kerndoel 5: Kunstzinnige technieken en vaardigheden
Kerndoel 6: Kunst en cultuur beleven
- OP BEZOEK: een bezoek aan een culturele organisatie (met als onderdeel hiervan een creatieve workshop tijdens het bezoek)
Bij het bezoeken aan een culturele organisatie ervaren leerlingen kunst als bezoeker of publiek. Ze maken kennis met professionele expressievormen en leren deze duiden.
Kerndoelen waaraan gewerkt wordt:
Kerndoel 1: Creatieve maak- en denkstrategieën
Kerndoel 3: Betekenis geven
Kerndoel 5: Kunstzinnige technieken en vaardigheden
Kerndoel 7: Kunst en cultuur in context
Bij een bezoek in combinatie met een workshop tijdens het bezoeken van een culturele organisatie combineren de leerlingen het ervaren en ontdekken van kunst in een culturele context samen met het zelf creëren op locatie. Leerlingen krijgen een rondleiding, stellen vragen en reflecteren, waarna ze zelf iets maken geïnspireerd op wat ze gezien hebben. Zij werken tijdens het bezoek en de workshop op locatie aan kerndoelen 1 t/m 7.