3D-avontuur in het museum
Wat
Mysterie aan de Maas
Locatie
Het Dordts Patriciërshuis
Cultuurpartner
Het Dordts Patriciërshuis
Aantal / Tijdsduur
60 minuten
Prijs
5 euro per twee activiteiten
Stap met je klas een spannend 18e-eeuws mysterie binnen. Geen stoffige vitrines of saaie rondleiding, maar een interactieve ontdekkingstocht vol beleving, spel én educatie. Met behulp van 3D-technologie worden je leerlingen echte museumdetectives. In kleine groepjes gaan ze op pad om een raadsel uit de tijd van pruiken en patriotten op te lossen.
En ja, hun telefoon mogen ze gebruiken. Sterker nog: het moet.
Op hun scherm zien ze in 3D de ruimte waarin ze staan én wat daar ooit gebeurde. De puzzels leiden ze door het huis en door de geschiedenis. Alles draait om het verhaal van Anna de Coningh, vrouw des huizes. Zij neemt de kinderen mee terug naar haar tijd, waarin de VOC en WIC, Oranjegezinden en patriotten het straatbeeld bepaalden.
Sluit perfect aan bij het geschiedenisonderwijs
Het programma haakt direct aan bij het tijdvak 1700-1800: de tijd van revoluties, wereldhandel en strijd om de macht. Door deze grote thema’s te vertalen naar het leven in een Dordts woonhuis, wordt het tastbaar én invoelbaar. Niet abstract, maar echt.
Bij binnenkomst krijgen de leerlingen een object in je hand. Wat het is? Dat houden we nog even geheim. Maar let op: het speelt een sleutelrol tijdens de rondleiding én in de workshop erna. Ze gebruiken het object in korte en speelse opdrachten.
Handig om te weten
- De leerlingen moeten beschikken over een mobiele telefoon.
- Deze activiteit past binnen de domeinen Artistiek creatief vermogen, Maken en Betekenis geven en Meemaken en betekenis geven. Lees meer over de domeinen en kerndoelen.