
Onderzoek het maakproces: van 2D naar 3D
Wat
Workshops beeldend
Locatie
Op school
Cultuurpartner
Astrid Honcoop
Aantal / Tijdsduur
4 x 75 minuten
Max aantal leerlingen
30
Ruimte
Klaslokaal
Prijs
Gratis
Hoe kun je van het platte vlak een ruimtelijk object maken? Oftewel: hoe ga je van 2D naar 3D? In deze beeldende lessen gaan je leerlingen aan de slag met dit maakproces. En onderzoeken ze grootte, vorm en compositie.
De hoogte in
In de vier lessen komen alle facetten van het maakproces aan bod: van ontwerp tot uitvoering. Je leerlingen maken een eerste schets met houtskool of krijt. Of ze werken met touw, wol of draad. Daarna onderzoeken ze hoe je de hoogte ingaat met een platte tekening, en bouwen ze een constructie van (ijzer)draad. Onderzoek, creatie, verbeelding en reflectie staan hierbij voorop.
Handig om te weten
- Een ware kunstenaar gaat natuurlijk niet voorzichtig te werk. Dek daarom de tafels af en vraag leerlingen oude kleding aan te trekken.
- En om zo snel mogelijk van start te gaan, kan de vakdocent je vragen om vooraf de materialen klaar te zetten (lijm, penselen, verf).
- De leerkracht is tijdens de workshops verantwoordelijk voor het klassenmanagement.