Voor scholen
20 december 2022
1 jaar DLP!
Het Dordts Leerprogramma loopt alweer één jaar op scholen! Veelal in samenwerking met partners sport en cultuur uit de stad. Dat was de aanleiding voor een nieuwe inspirerende bijeenkomst Samen bouwen aan het Dordts Leerprogramma, wat plaats vond op dinsdag 8 november in het Energiehuis.
20 professionals van de deelnemende scholen en Gemeente Dordrecht kwamen bij SOC samen om terug te kijken op een succesvol eerste jaar. Het was een inspirerende middag met een presentatie van Sardes over de onderwijsmonitor en een update vanuit de gemeente. De onderwijsmonitor maakte inzichtelijk Maar vooral de eerste twee videoreportages gemaakt op de Prinses Julianaschool en de Regenboog Centrum gaven een prachtig beeld van DLP in de praktijk. In 2023 zal er op alle locaties een reportage gemaakt worden, ondersteund door een geschreven verslag. Mede deze filmpjes gaven aanleiding tot onderlinge uitwisseling, iets waar grote behoefte aan was.
Dordts Leerprogramma
Kansengelijkheid bevorderen van leerlingen op Dordtse basisscholen. Dat is het doel van het Dordts Leerprogramma (DLP): een programma onder schooltijd op het gebied van sport, cultuur, techniek, natuur en milieu. In eerste instantie komen elf scholen en veertien schoollocaties in aanmerking om te starten met het Dordts Leerprogramma. Het gaat om de wijken Krispijn, Crabbehof, Wielwijk en de Staart.
‘Elk kind moet veilig, gezond, kansrijk en met veel plezier kunnen opgroeien in Dordrecht. We willen kinderen optimale kansen bieden om zichzelf, hun talenten en mogelijkheden en de wereld om hen heen te ontdekken.’ Onderwijsvisie Dordrecht 2020-2030.
10 jaar investering basisscholen Dordrecht
Gemeente Dordrecht investeert tien jaar lang in basisscholen in deze wijken, in kinderen én hun ouders. Elke school kiest zelf hoe de verlengde onderwijstijd ingevuld wordt en met wie ze willen samenwerken. De vraag wordt opgehaald bij de scholen en uitgezet bij de samenwerkingspartners Sport en Cultuur door de makelaars Sport, Cultuur en Techniek.