Voor scholen
28 september 2023
Cultuurcoördinatoren blikken terug én vooruit
Op woensdag 27 september was het tijd voor de jaarlijkse terugkomdag voor iedereen die de cursus Word intern Cultuurcoördinator met succes heeft afgerond. Deze ‘icc’ers’ zijn de spil voor goed cultuuronderwijs voor ieder kind. Dit jaar stond de bijeenkomst in het teken van diversiteit en inclusie. Het werd een middag vol inspiratie, ontmoeting en uitwisseling van informatie.
Inclusie en cultuureducatie
Onderzoeker en docent dr. Bodine Romijn was te gast om een lezing te geven. Haar werk focust zich op gelijke kansen, diversiteit en inclusie in de kinderopvang en het onderwijs. In een bijzonder college vertelde Bodine over de twee belangrijkste definities van inclusie: 1. Het erkennen en waarderen van diversiteit. En 2. Het welbevinden van mensen. Maar hoe ziet dat er concreet uit in de groep en op school? Wat is inclusie volgens kinderen zelf? En welke rol kan cultuureducatie daarbij spelen?
Een lesje bewustwording
Na het college gingen de coördinatoren in groepjes uit elkaar. Om – aan de hand van bovenstaande vragen – te bespreken wat ze wel en niet doen als het gaat om diversiteit en inclusie in hun cultuurlessen. “Tijdens de gesprekken was er vooral sprake van bewustwording. Sommige scholen zijn al goed op weg, andere kwamen tot de conclusie dat ze nog wat stappen te zetten hebben. Bijvoorbeeld op het gebied van de erkenning van de thuistaal”, zegt Lilianne Eijkelenkamp, Coördinator Scholen bij SOC, die de bijeenkomst leidde.
Dagstart in het Pools
Bodine had ook nog een advies voor de icc’ers. “Begin klein. En kijk daarbij goed naar de materialen die je aanbiedt. Komen de plaatjes en verhalen alleen uit de Westerse cultuur? Of representeren ze alle culturen?” Uit de nabespreking kwamen een aantal tips die meteen toepasbaar waren. Zoals de dagstart. Want waarom zou je leerlingen alleen in het Nederlands welkom heten? Dat kan ook in het Turks, Pools of zelfs Japans!