Sla navigatie over Ga naar het hoofdmenu

Voor scholen

Voor de buurt

Voor de zorg

Voor partners

13 mei 2024

Dromen over CmK4

CultuureducatieLeren & inspireren

Vorig jaar kondigde staatssecretaris Uslu aan dat er een vervolg komt op Cultuureducatie met Kwaliteit. De nieuwe regeling – CmK4 – loopt van 2025 tot en met 2028. Hoe kan CmK4 onderwijs, gemeente en culturele partners uit het werkveld verder brengen op het gebied van cultuureducatie en -participatie? Daar is SOC als penvoerder erg benieuwd naar. Een goede reden om geïnteresseerden en belanghebbenden uit te nodigen voor een inspirerende bijeenkomst – “om samen te dromen over CmK4.”

Danny van der Weck

Een mooie start

Toen alle aanwezigen een plekje hadden gevonden, vielen we meteen met de deur in huis. En wel met de aftermovie van ‘En de winnaar is … ?’. Deze voorstelling gaat over scheiden en de impact daarvan op kinderen en jongeren. Mitchel Amsterdam van ToBe is de maker. Hoe heeft hij dit project aangepakt? En wat waren de reacties? Onze presentator Mari Bouwmans – Stikvoort vroeg hem naar zijn verhaal. Het was de start van een middag vol voorbeelden van impactvolle projecten die tot stand kwamen dankzij CmK.

Maar ook SOC’s manager Jolinda van Dijk nam het woord. Mari interviewde haar over CmK3, hoe deze regeling zich verhoudt tot CmK4, en wat we vanuit SOC willen meenemen en veranderen in de komende periode.

“Ik ben soms jaloers op sport. Op hoe dit vanzelfsprekend is verankerd in het onderwijs. Mijn droom voor cultuureducatie is dan ook dat dit dezelfde vanzelfsprekendheid krijgt.”

– Jolinda van Dijk, Manager SOC


Pitches

Daarna was het de beurt aan verschillende culturele organisaties. Zij pitchten de projecten die ze vanuit CmK ontwikkelden:

  • Mirjam de Jager van Filmtheater De Witt en Martine Blijdorp van het Nationaal Onderwijsmuseum vertelden over hun partnerschap binnen het Dordts Leerprogramma. Dankzij CmK konden ze de activiteit ‘van hoorspel tot film’ ontwikkelen voor OBS De Mondriaan in Dordrecht.
  • SOC’er Marjan van Breugel sprak namens de Bibliotheek AanZet en de Jeugdtheaterschool Papendrecht. Ze gaf uitleg over het Cultuurmenu Papendrecht. De culturele partners bepalen hiervoor elk jaar het actuele thema van de workshop voor groep 7 en 8. In 2022-20233 was dat Burgerschap. 600 leerlingen konden kiezen uit vier burgerschapsworkshops, ontwikkeld via CmK.
  • Een van de CmK-projecten die SOC opzette is De Verwondercoach: een training voor pedagogisch medewerkers met een focus op verwondering en nieuwsgierigheid. Yarah Winkelaar van SOC sprak over deze mooie activiteiten die we uitrollen binnen ons werkgebied.
  • Ineke de Jong van de Beukelmanschool in Alblasserdam volgde de cursus Interne Cultuurcoördinator via CmK. Daarna ontwikkelde ze samen collega’s een cultuurplan en implementeerden ze een beeldende en muziekleerlijn.
  • Basisschool Parkwijck in Dordrecht beleefde een creatief schooljaar dankzij CmK. In augustus kreeg het team een training Creatief Proces. Gevolgd door beeldende workshops, voorbeeldlessen en coaching in de klas. Theaterdocent Natalja Verhoef sprak er enthousiast over.
  • Contact maken met ouderen door fotografie. Studenten helpende Zorg & Welzijn van het Da Vinci College in Dordrecht doen het dankzij een intergenerationeel fotografieproject – ontwikkeld met steun van CmK. Dit project werd door fotograaf Mark Isarin uitgevoerd als een pilot. En wordt in de toekomst misschien structureel opgenomen in het opleidingsaanbod.

De pitches toonden de veelzijdigheid van CmK aan. Er zijn projecten en activiteiten ontwikkeld voor alle doelgroepen en in alle werkvelden. Zo kregen de aanwezigen een beeld van de mogelijkheden binnen de regeling. Maar we wilden ze ook enthousiasmeren en inspireren: er kan veel, wat zouden jullie nog meer willen? En hoe kan SOC daarbij ondersteunen?

“Een prachtig voorbeeld van hoe kunst kan verbinden. Mooi om te zien hoe de werelden van jong en oud samenkomen door fotografie.”

– iemand over het intergenerationeel fotografieproject


“Super hoe een kleine vraag naar workshops zich kan ontwikkelen tot een trainings- en coachingstraject.”

– iemand over het traject op Parkwijck.


Rondetafelgesprekken

Na een korte pauze mochten de aanwezigen zelf aan de slag met de volgende vijf vragen:
Welke pitch vond je het interessants en waarom? Wat wil je bereiken met cultuureducatie en -participatie? Waarom is dat tot nu toe niet gelukt? Wat kan CmK4 hierin betekenen? Wat wil je verder nog meegeven?

Tijdens de rondetafelgesprekken wisselde iedereen wensen, drempels en dromen uit. Vooral het belang van kunst en cultuur voor kinderen werd vaak genoemd. Scholen, gemeenten en andere organisaties hebben vaak alleen geen (of niet genoeg) geld, mensen en expertise om dit voor elkaar te krijgen. CmK4 kan hierin veel betekenen. Denk aan deskundigheidsbevordering, cultuureducatie laagdrempeliger maken en kunst en cultuur combineren met andere vakken.

Allemaal waardevolle informatie die SOC meeneemt in de fondsaanvraag voor CmK4 – zo hebben de betrokkenen direct invloed op het programma.

Stadsdichter Swendelina Ersilia sloot de middag met een prachtig ‘wrap-up-gedicht’:

Samenwerken?

Wil je meer weten over bovenstaande projecten? Of ook aan de slag binnen CmK4? Leuk! Vul het contactformulier in, mail naar info@soc.nl of bel met 088 888 5320.

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Bijeenkomst CmK4 I Danny van der Weck

Het was een inspirerende middag. Goed om met collega’s van andere scholen van gedachten te wisselen.

Nico Pater, icc-er van de Bogerman en Polyanderschool

Deel dit item

Adres

SOC
Energiehuis (hoofdlocatie)
Noordendijk 148
3311 RR Dordrecht

Blijf up to date

Elke maand uitnodigingen voor interessante events in je inbox?

Wij zijn ervan overtuigd dat kunst en cultuur mensen verder brengt in hun persoonlijke ontwikkeling. Uiteindelijk willen we de potentie van mensen openen, ontgrendelen en benutten.

JOLINDA VAN DIJK (manager SOC)

opent potentie!