Voor scholen
9 oktober 2023
Een ‘rijke’ voorstelling op het Máximacollege
Wat doe je als je op de middelbare school zit en bijna geen geld hebt – voor de duurste kleding, een scooter of iets kleins, zoals een patatje in de pauze? Is dat iets om je voor te schamen? Met Rijk maakt Theatergroep PlayBack leerlingen van het voortgezet onderwijs bewust van hun omgang met geld. Op 4 en 5 oktober speelden ze de voorstelling op het Máximacollege in Ridderkerk.
De vloer op …
Kelsey staat bij een fastfoodtent met haar vriendin Jamie. Jamie heeft geen geld, maar durft dit niet te zeggen. “Neem nou een hamburgermenu, en schiet dat van mij meteen even voor!”, zegt Kelsey. Jamie zucht en geeft toe … Dit is een van de scènes uit de voorstelling. “Wat doe je in zo’n situatie”, vraagt PlayBack aan de zaal. Het publiek wordt uitgenodigd op de spelvloer. Verschillende leerlingen nemen deze uitnodiging aan en geven de personages tips om met deze situatie om te gaan.
‘Anders’ lesgeven
Deze activiteit is een perfect voorbeeld van wat cultuureducatie kan doen. Je kunt leerlingen in de klas zetten en vertellen over geld en imago. Maar je kunt het ze ook laten zíen – op een interactieve, aansprekende manier. Helen Hietbrink, Coördinator Scholen bij SOC: “Op deze school organiseren we elk jaar een voorstelling met een maatschappelijk thema. Zo proberen we scholieren bewust te maken van alles wat er in de wereld én in hun eigen leven speelt. Dit keer was dat geld en imago”.
Waarom Rijk?
Volgens onderzoek van het Nibud worden jongeren te veel gepamperd door hun ouders. Daarentegen heeft één op de vijf jongeren het thuis financieel moeilijk. Rijk gaat over vijf jongeren uit verschillende gezinssituaties. De een koopt wekelijks een nieuwe outfit, de ander moet maanden sparen voor sportschoenen. De voorstelling laat zien hoe financiële verschillen je positie in de groep bepalen. En hoe wel of geen geld hebben je imago kan beïnvloeden.