Voor partners
31 oktober 2023
Elkaar versterken tijdens tweede inspiratiesessie Papendrecht
Waarin moeten we als cultuurpartners doorontwikkelen om nog meer Papendrechters te bereiken? En om bij te dragen aan de gemeentelijke doelen? Om die vragen te beantwoorden organiseert SOC drie inspiratiesessies met het Cultuur Platform Papendrecht. Tijdens de tweede sessie waren we te gast op Kinderboerderij Papenhoeve. “Om even in een andere wereld te stappen. Eigenlijk het thema van deze middag”.
In de schoenen van de doelgroep
Tijdens de eerste sessie werd er vooral ingezoomd op het huidige aanbod. Wat doén we al en hoe ziet onze samenwerking er nu uit? Tijdens deze tweede editie stapten de cultuurpartners even in de schoenen van een van hun beoogde doelgroepen: mensen met een kleinere portemonnee. Edwin van Vught van Stichting Leergeld was te gast om te laten zien wat deze doelgroep ziet, merkt, doet, wil en zoekt.
Ruimte voor cultuur
Ruim 380 Papendrechtse kinderen zijn aangesloten bij Stichting Leergeld. Nu vooral nog om te kunnen sporten, maar ook voor cultuur is ruimte. Daar wil en moet het Cultuur Platform Papendrecht op inspelen met hun aanbod. En dat doen ze ook al. Verschillende partners deelden hun inzichten over succesvolle projecten waarmee ze deze doelgroep al bereiken. Zoals het Lichtjesfeest, de Herfst Stuif van Theater de Willem en gratis deelnemen aan cursussen van de Volksuniversiteit.
Zichtbaar voor alle gezinnen
Na een korte pauze – én een rondje langs de dieren – lag de focus op de uitdagingen waar Stichting Leergeld mee zit. Hoe kunnen ze zichtbaarder worden voor alle gezinnen? En hoe kunnen ze mensen verleiden om meer gebruik te maken van het cultuuraanbod? Hierin blijkt samenwerking onmisbaar. Cultuuraanbieders en sociale partners zoals Stichting Leergeld kunnen elkaar helpen door elkaars aanbod zichtbaarder te maken in hun communicatie, zoals nieuwsbrieven, introductiedagen, open dagen, et cetera. Deze moet dan wel aansluiten bij de doelgroep. Specifiek betekent dit: zijn waar deze mensen zijn en in hun taal spreken. Edwin: “‘Bijzondere’ doelgroepen willen zich juist niet bijzonder voelen. Ze willen opgaan in het grote geheel, gelijkwaardig zijn – en ook gewoon eens iets leuks doen met vrienden.”
MARI BOUWMANS-STIKVOORT (SOC)
Het begint allemaal met oprecht naar elkaar luisteren. Naar partners, naar bezoekers, naar je docenten. Zo hoor je wat er nodig is, maar ook waar het schuurt en waar de gemeenschappelijke mogelijkheden liggen. Dan kun je samen meer impact creëren. Voor je bezoekers, partners, omgeving en dus indirect ook je eigen organisatie.
RUTGER TROMP (Excelsior)
Ik realiseer me nu dat het start met persoonlijke kennismaking met sociale partners en instellingen. We kunnen elkaar echt ondersteunen om mensen beter te bereiken.