Voor scholen
5 juli 2024
Leren door te doen in Zwijndrecht
School is meer dan taal, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis. Ook creatieve en sportieve vakken horen bij een perfecte lesdag. Daarom verzorgden Toppie en SOC in Zwijndrecht een aantal toffe lessen voor basisscholen. Leerlingen van Kindcentra De Bron, De Brink, Juliana en Margriet doken tijdens hun verlengde schooldag in de wereld van tekenen, muziek en sport. En op SBO De Steenen Kamer maakten ze kennis met theater.
Tekenlessen van Joeri
Creatief omgaan met uitdagingen
Joeri van den Anker is striptekenaar én vakdocent bij SOC. Hij vertelt: “Voor groep 3 tot en met 5 was er cartoontekenen. Hierbij ontdekten de leerlingen vooral wat ze allemaal kunnen tekenen met vormen. Met een andere opdracht daagde ik hun verbeeldingsvermogen uit. Deze lessen zijn heel leuk om te geven. Niet alleen vanwege de prachtige resultaten, maar ook omdat ze het brein stimuleren op een creatieve manier om te gaan met uitdagingen.”
Tekenen én communiceren
Het cartoontekenen komt vóór de iets moeilijkere lessen: striptekenen. Deze gaf Joeri aan groep 6 tot en met 8. “De leerlingen hebben een grappige strip gemaakt. Dat is nog best een uitdaging. Want naast het tekenen van de figuurtjes, moeten ze ook nog een grappig verhaaltje bedenken én dit goed communiceren naar de lezer. Maar de resultaten? Die zijn altijd geslaagd. En voor mij valt er natuurlijk ook altijd veel te lachen door alle parels van stripverhalen!”
Theaterlessen van Joyce
SBO De Steenen Kamer is een speciaal onderwijsschool – voor leerlingen die wat extra begeleiding nodig hebben. Kunst- en cultuurvakken en spelenderwijs leren kunnen hen enorm vooruit helpen. Vakdocenten Nadie de Jong (muziek) en Joyce van Rijn (theater) gaven een aantal toffe lessen op de Steenen Kamer.
Naar het EK
Joyce ging in de eerste les los met het thema ‘EK’. “De leerlingen verzonnen absurde nieuwe spelregels. Zo mocht er alleen nog maar met links gescoord worden. En kreeg een speler een rode kaart? Dan moest deze het hele stadion trakteren. Ook kropen de leerlingen in de huid van scheidsrechters en supporters – aan de hand van leuke spelvormen op muziek.”
Lijf-letters
De tweede les stond in het teken van teamwork. “De focus lag hierbij echt op samenwerken. Met spelletjes waarbij je je goed moest concentreren – om elkaar goed te helpen en te kunnen schakelen. Bijvoorbeeld door met je lijf letters uit te beelden om een woord te maken dat de rest moest raden. Dit heeft iedereen echt fantastisch gedaan!”
Cultuurparticipatie
De gemeente Zwijndrecht vindt het belangrijk dat alle kinderen in aanraking komen met kunst en cultuur. Samen met scholen en lokale cultuurpartners willen ze hen een rijke leerervaring bieden. SOC draagt hieraan bij. Bijvoorbeeld met het Cultuurmenu en andere onderwijsactiviteiten.
Joeri van den Anker, vakdocent
Het is vooral leuk om te zien dat leerlingen zichzelf kunnen verbazen over hun eigen werk.