Voor partners
9 oktober 2023
Samen sparren over DLP-lessen
Begin dit jaar was de evaluatie van de training Positive behaviour support in de klas – voor alle partners uit het Dordtse Leerprogramma (DLP). Uit deze evaluatie kwam de behoefte aan een follow-up. Om eens samen te sparren over de uitvoering van DLP. Waar loop je als docent tegenaan? Hoe vul je je lessen het beste in? Deze en andere vragen kwamen aan bod in de Training Klassenmanagement in de praktijk.
Uitdagingen in de klas
Bij de training Klassenmanagement schoven naast SOC ook docenten aan van Wij voor de Jeugd, Fitmakers, Filmtheater de Witt, Dordrechts Museum, Nationaal Onderwijsmuseum en Leerorkest. Iedereen stuurde vooraf een praktijkcasus in – over de uitdagingen die ze tegenkomen in hun DLP-lessen: van zelfstandig werken tot wisselmomenten in de klas en van reflectie tot afsluiting.
Volop goede adviezen
Na een voorstelrondje gingen de deelnemers in drie groepen uit elkaar om de casussen te bespreken. Per casus mocht elke deelnemer een vraag stellen, voor een goed beeld van de situatie. De casusinbrenger vertelde vervolgens meer over het beoogde doel. Daarna was het tijd voor tips en tricks. Hoe zou je de situatie aanpakken binnen jouw vakgebied? Wat kun je meegeven aan de inbrenger? Na twee rondes vol goede adviezen, volgde nog een plenaire terugkoppeling. En tijd om bij te praten en te genieten van een heerlijke vegetarische lunch.
Iedereen weet iets …
Stephanie Bonnet (Coördinator Scholen bij SOC) en Lillianne Eijkelenkamp (Coördinator Scholen) waren beiden begeleider bij de intervisie. Stephanie: “Als vakdocent sta je er vaak alleen voor. Het was mooi om te zien hoe vakdocenten met verschillende disciplines en perspectieven elkaar konden helpen en inspireren.” Lilianne vult aan: “Ik vond het bijzonder dat een tip vanuit sport een toevoeging kon zijn voor een muziekdocent en andersom. Iedereen weet iets, maar samen weet je heel veel!”
Over DLP: kansenongelijkheid doorbreken
Met DLP wil de gemeente Dordrecht achterstanden in het onderwijs aanpakken. Elf Dordtse scholen ontvangen subsidie om hun leertijd te verlengen. Met activiteiten op het gebied van kunst, cultuur, ict, techniek, burgerschap en sport hopen zij kansenongelijkheid bij kinderen van 0 tot en met 12 jaar te doorbreken. SOC is de verbinder tussen DLP-partners en scholen en is verantwoordelijk voor de monitoring en evaluatie van het programma.
STEPHANIE BONNET (coördinator scholen bij SOC)
Uiteindelijk doen we DLP samen en dragen zulke bijeenkomsten bij aan dat gevoel van samenhorigheid. Een waardevolle ochtend die vraagt naar meer!